h
Hideg vízi UL pergetés
2019. Már. 07.

A téli és tavaszi időszak elején, a hideg vízben lelassulnak és összegyűlnek a halak, ilyenkor a visszafogott anyagcserének köszönhetően nem táplálkoznak aktívan, de ha elég ügyesek vagyunk, és kellően lefinomított UL felszereléssel horgászunk, akkor sikeresek lehetünk.

Hodula Tamás

Télen sem kell lemondani a horgászat adta örömökről!

Hal fajok, akár együtt is össze szoktak bandázni, pontosabban egymás mellett, vagy függőleges sávban, egymás felett és alatt tartózkodnak. Több esetbe fordult már elő, hogy alig pár grammos JIG fejjel horgásztam. A 3-4 méteres vízben próbáltam a fenékre leengedni a csalimat, de körülbelül két harmad távon jász, vagy balin csípte el azt. Ha sikerült elérnem a mederfeneket, akkor kisebb süllők is felvették a kövesnek szánt csalimat. Ez azt jelenti, hogy egy adott helyen 4 halfajba is bele tudtam nyúlni, nem beszélve arról, hogy a kövesek tartózkodási helye szélén, a sekélyebb részeken a csapó sügér is időnként bejelentkezett.

A cseburaska hideg időben is eredményesen használható.

Ilyenkor még inkább fontosabb szerepe van a lefinomításnak, aminek a csalik méretében is meg kell látszódnia. A PredatorZ kínálatában két ilyen kisméretű csalival is találkozhatunk. Az első, amiről megosztanám a tapasztalataimat az a Bit Dancer gumihal. Ő egy 3 cm hosszúságú gumihal, ami 4 színben kapható.

A kisméretű Bit Dancer furának tűnhet ekkora horgon, ennek ellenére a süllők szemmel láthatóan “zabálják”.

Kis testű csali ellenére elég aktív, magas rezgés számot produkál vezetés közben. Ezt a csalit alkalmazhatjuk kis JIG fejjel, vagy akár füles horogra fűzve, amit ceburaska fejjel tetszés szerint súlyozhatunk. Abban az esetben, ha nagyon óvatosan eszik a hal, nincs étvágyánál, a kis csalikkal fel tudjuk kelteni az érdeklődésüket. A vezetés lehet a klasszikus „farkasfog” szerű, szakaszos bevontatás, de olykor le kell teljesen lassítanunk, és szinte fél orsó fordulat tekeréssel csupán, épp elemelni a mederről. Az sem baj (kevés a kapás esetén), ha ott is hagyjuk, és szüneteltetjük a mozgatást.

A másik kis gyilkos, a Predator-Z Oplus Offspring Tail Killer 5cm-es babahal utánzat, elvékonyodó villás farokkal. Ennek a csalinak a sajátossága, hogy nincs, a megszokott gumihalakhoz hasonló korong farok rész kialakítása. Tehát, vezetés közben nem kelt rezgéseket, a horgász zsargon ”no action” jelzővel titulálja ezeket a típusú plasztikokat. Teljesen realisztikus, 3D szemekkel, igazán minőségi termékről beszélünk, ami ráadásul ízesített is! Ezt a csalit is alkalmazhatjuk kis JIG-el, de igazán fogós ha dropshot technikával, vagy szintén füles horoggal, ceburaska fejjel súlyozva szereljük fel. Azt nem tudom miért, de vannak időszakok, mikor a „no action” csalik verhetetlenek. Talán ezekben a csalikban az élete végét járó ivadék halat sejtik a ragadozók, melyek könnyű prédát jelentenek számukra. Dropshot technikával a gumit nagyon apró pöccintésekkel kell mozgatnunk, szinte a ragadozó halunk szája előtt ugráltatva, így kellőképpen fel tudjuk idegesíteni ahhoz, hogy odaverjen a csalinknak.

A Predator-Z Oplus Centipede Killer szintén fogós dropshot módszerrel.

A drop shot horog pillanatok alatt felköthető.

Ha a klasszikus süllőzést vesszük alapul, pontosabban a kősüllő a célhalunk, akkor a mélyebb vizekben, az aljzaton kell próbálkozni. Ott a felszínhez képest télen melegebb a víz, mely csak pár fok különbséget jelent, de erősen befolyásolja a halak tartózkodási helyét. Az tapasztalható, hogy ha jön az esti fényváltás, akkor a csapat a meder rézsün ugyan, de feljebb kúszik, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy ha mondjuk 4 méteres vízben horgásztunk nap közben és ott voltak jelen, akkor estére 2-3 méteres vízben lesznek, ami akár azt eredményezheti, hogy odébb álnak 20 métert is. A ciklikusság is jól megfigyelhető, ha egy egész napot pergetünk rájuk. Lesznek teljesen lyukas órák és az is előfordulhat, hogy mondjuk 11.00 órakor kezd el enni, és azon a helyen, ahol előtte alig jutottunk kapásig, egyszerre csak aktív pecában lesz részünk.

Mindkét csalival eredményesek tudunk lenni akkor is, amikor érkezik egy ki felmelegedés, nap, akkor feljebb emelkednek a jász keszegek és a velük hasonló súlyban lévő balinok. A két halfaj gyakorta együtt bandázik, de nem ritka, hogy a dévérek is követik a csapatot. Ekkor a jász igen aktívan elkezd táplálkozni és bizony lassan vezetve a csalit a felszín közelében el tudunk csípni belőlük párat. Jó tudni, hogy a dévér keszeg sem veti meg a felkínált UL plasztik csalinkat. Vezetési technikában is van eltérés, ha kellően agresszív, akkor folyamatos bevontatással, közepes sebességgel lehetünk eredményesek, de van, hogy egész lassan, kisebb szünetekkel, amikor a csali süllyedni kezd, akkor ver oda neki a jász.

Szupervékony főzsinór és a letisztult vízben nélkülözhetetlen fluoro carbon előke.

A lefinomított felszerelésnek még egy fontos eleme meghatározó, ez nem más, mint a nagyon vékony zsinórunk. Elengedhetetlen az, hogy vékony zsinórral pergessünk, hisz egy 2 grammos JIG fejet, nem biztos, hogy 4-5 méteres mélységbe le tudunk engedni. A vastagabb zsinórok ellenállása a vízben értelem szerűen nagyobb, ezzel együtt a felhajtó erejük is és egész egyszerűen, nem engedik lemerülni a kis súlyú csalinkat. Nem beszélve arról, hogy a dobást is megnehezítené a vastag zsinór, kis súlyokat nem tudnánk kellő távolságra eljuttatni. Ajánlani tudom a Predator-Z Oplus Silent UL fonott zsinórt, mely már extra vékony 0,04 mm méretben is kapható. Ez természetesen a kimondottan kis súlyokkal való, kishalas pecához és nem a 2-3 kilógrammos csukák megfogásához lett kitalálva. Ezekkel a vékony zsinórokkal maximálisan le tudjuk finomítani a szerelékünket és a legkisebb csalikkal is eredményesen tudunk pergetni.

Megfelelő UL szerelékkel akár egy…

termetesebb csuka is könnyedén kifogható.

Ha van kellő elszántságunk és nem ijedünk meg a zordabb időjárástól, akkor a kevésbé horgászott téli, kora-tavaszi időszakban sem kell lemondani hobbinkról. A fenti technikákat és eszközöket alkalmazva sikeres horgászatban lehet részünk az év ezen időszakában is.

Hodula Tamás

Név: Hodula Tamás

Kedvenc halfaj: Süllő, balin, csuka

Rövid bemutatkozás:

Gyerek korom óta horgászom. Eleinte nád botokkal kergettük a sneciket a Dunán, aztán nagyapámnak köszönhetően egyre több esetben jutottam el tavakra is, ahol úszós és fenekezős módszerrel próbáltuk a pontyokat megfogni. Aztán a match peca tetszett meg, és sokáig azt űztem. Ritkán pergettem akkoriban, de nagyjából 10 éve ez megváltozott. Sűrűbben szerettem volna pecázni járni, akár csak a munka után kicsit kikapcsolódni, és a pergetésben találtam meg a megoldást. Kevés cuccal, egy bottal a vízpartra érve már ki is tudtam kapcsolódni. Azóta szinte csak pergetek, szeretem a módszer aktív, cserkelős mivoltját. Kimondottan szeretem az újdonságokat tesztelni, még akkor is, ha az esetleg a fogás rovására is megy. Kihívásnak tekintem az új csalik megfejtését, hogy azokkal is túl járjak a ragadozók eszén. A pergető horgászat minden fajtáját szeretem, legyen az wobbler, plasztik csalik, vasak.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!